- PII
- 10.31857/S0869780923020054-1
- DOI
- 10.31857/S0869780923020054
- Publication type
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 3
- Pages
- 15-25
- Abstract
- As a result of monitoring observations, it was found that the frequency of subsidence in different sections of the railway embankment in different years is associated with different engineering and geological conditions and leading cryogenic processes. It requires the special geocryological zoning of the territory adjacent to the railway to develop an engineering protection strategy. The criteria for ranking areas with embankment settlements according to their hazard degree, which are divided according to spatial and temporal characteristics are proposed. It was revealed that the long-term climate changes lead to a regional change in geocryological conditions (primarily the temperature regime of soil). The extreme climatic events and variable technogenic loads cause activation or attenuation of cryogenic processes.
- Keywords
- <i>криогенные явления</i> <i>тундра</i> <i>изменения климата</i> <i>термическая просадка</i>
- Date of publication
- 19.09.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 10
References
- 1. Афанасенко В.Е., Гарагуля Л.С., Нистратова Т.А., Оспенников Е.Н. Развитие опасных геокриологических процессов на Центральном участке БАМ // Геоэкология. 1995. № 4. С. 70–81.
- 2. Войтенко А.С. Применение геокриологического районирования природно-технических систем для обоснования мероприятий инженерной защиты (на примере арктического участка Северной железной дороги): дис. … канд. геол.-мин. н., М., 2017. 159 с.
- 3. Исаев В.С., Безделова А.П., Сергеев Д.О. Комплексный ландшафтный мониторинг многолетней мерзлоты в южной тундре (на примере полигона Хановей) // Современные исследования трансформации криосферы и вопросы геотехнической безопасности сооружений в Арктике. Под ред. В.П. Мельникова и М.Р. Садуртдинова. – Салехард: 2021, с. 173–176. https://doi.org/10.7868/9785604610848045
- 4. Исаков В.А. Влияние криогенных процессов на устойчивость автомобильных и железных дорог: дис. … канд. геол.-мин. н., М., 2016.
- 5. Методика мерзлотной съемки / Под ред. В.А. Кудрявцева. М.: Изд-во МГУ, 1979. 354 с.
- 6. Уварова А.В., Исаев В.С., Комаров И.А., Сергеев Д.О. и др. Результаты геотехнического мониторинга на учебно-научном полигоне Хановей // Мониторинг в криолитозоне: сб. статей [электронное издание сетевого распространения] / Под ред. Р.Г. Мотенко. М.: “КДУ”, “Добросвет”, 2022. С. 343–347. https://doi.org/10.31453/kdu.ru.978-5-7913-1231-0-2022-1130
- 7. Хименков А.Н., Халилова Ю.В., Сергеев Д.О., Перльштейн Г.З., Угаров А.Н. Проблемы получения и использования актуальной информации о развитии геологических процессов при мониторинге трасс линейных объектов большой протяженности // Геоэкология. 2013. № 3. С. 264–271.
- 8. Isaev V., Komarov I., Uvarova A., Koshurnikov A., Sergeev D. et al. Results of Geotechnical monitoring at the scientific test site “Khanovey” in the North East part of Russian Arctic / Proc. Conf. AGU FALL MEETING 2022. https://agu.confex.com/agu/fm22/ meetingapp.cgi/Paper/1066056
- 9. Isaev V., Kotov P., Sergeev D. Technogenic hazards of russian north railway // Lecture Notes in Civil Engineering. Vol. 1 (49). 2020. P. 311–320.
- 10. Kotov P.I., Roman L.T., Sakharov I.I., Paramonov V.N., Paramonov M.B. Influence of thawing conditions and type of testing on deformation characteristics of thawing soil // Soil Mechanics and Foundation Engineering. 2015. V. 52 (5). P. 254–261. https://doi.org/10.1007/s11204-015-9337-5
- 11. Kotov P.I., Roman L.T., Tsarapov M.N. Forecast settlement of frozen soils after thawing, J. Heilongjiang Univ. Eng. 2014. V. 5. N 3. P. 1–5.
- 12. Melnikov V.P., Osipov V.I., Brouchkov A.V., BadinaС.В., et al. Past and Future of Permafrost Monitoring: Stability of Russian Energetic Infrastructure // Energies. 2022. T. 15. № 9. C. 3190. https://doi.org/10.3390/en15093190
- 13. Povoroznyuk O., Vincent W.F., Schweitzer P., Laptander R. et al. Arctic roads and railways: social and environmental consequences of transport infrastructure in the Circumpolar North // Arctic Science, 11 August 2022. https://doi.org/10.1139/AS-2021-0033
- 14. Rossi M., Dal Cin M., Picotti S., Gei D., Isaev V.S. et al. Active Layer and Permafrost Investigations Using Geophysical and Geocryological Methods–A Case Study of the Khanovey Area, Near Vorkuta, in the NE European Russian Arctic // Frontiers in Earth Science. 2022. T. 10. C. 910078–910078. https://doi.org/10.3389/feart.2022.910078
- 15. Sergeev D. Permafrost-Related Geohazards in Cold Russian Regions // Natural Hazard Science. 2018. http://naturalhazardscience.oxfordre.com/view/ 10.1093/acrefore/9780199389407.001.0001/acrefore-9780199389407-e-291
- 16. Voytenko A., Sergeev D., Chesnokova I. The main directions of securing geocryological safety of economic activity in the Arctic region. Heininen, L.H. Exner-Pirot, and J. Barnes (eds.) Redefining Arctic Security: Arctic Yearbook, 2019. Akureyri, Iceland: Arctic Portal. https://www.arcticyearbook.com, pp. 210–216.