RAS Earth ScienceГеоэкология. Инженерная геология. Гидрогеология. Геокриология Environmental Geoscience

  • ISSN (Print) 0869-7809
  • ISSN (Online) 3034-6401

Peculiarities in changes of geocryological conditions on the section of the federal highway «Amur» Chita–Khabarovsk

PII
10.31857/S0869780924060036-1
DOI
10.31857/S0869780924060036
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume / Issue number 6
Pages
25-34
Abstract
The paper considers the peculiarities of changes in geocryological conditions on the section “288 km” of the “Amur” highway Chita–Khabarovsk. A comprehensive analysis of cryogenic processes and deformations of the roadbed in the conditions of formation and functioning of a special natural-anthropogenic “highway” system has been carried out. A landscape-geocryological schematic map has been compiled with the boundaries of the natural- anthropogenic system and zones of influence outlined. Engineering geocryological profiles of the deformed section of the highway was built on the basis of seven drilled wells with a depth of 7.5 to 30 m. Thermometric observations were carried out in five wells with the study of the peculiarities of temperature distribution under and near the roadbed. Studies have shown that the causes of deformations of the roadbed are heterogeneous, multidirectional and uneven changes in geocryological conditions as a result of the spatiotemporal formation and development of interdependent natural and man-made processes in the natural-technical system. A number of organizational measures have been proposed to control changes in geocryological conditions and the development of the natural-anthropogenic “highway” system in local areas.
Keywords
автомобильная дорога Амур деформации земляного полотна криогенные процессы криолитозона многолетнемерзлые породы природно-техническая система
Date of publication
19.09.2025
Year of publication
2025
Number of purchasers
0
Views
10

References

  1. 1. Бедрин Е.А. Определение направлений по обеспечению устойчивости земляного полотна дорог в зоне вечной мерзлоты // Вестник СибАДИ. 2011. № 2. С. 15–21.
  2. 2. Гребенец В.И., Исаков В.А. Деформации автомобильных и железных дорог на участке Норильск-Талнах и методы борьбы с ними // Криосфера Земли. 2016. № 2. С. 69–77.
  3. 3. Гулый С.А., Прелль Н. Анализ источников причин некоторых криогенных явлений на Федеральной трассе P-504 “Колыма” // Вестник МАДИ. 2013. № 3. С. 72–77.
  4. 4. Кулаков В.С. География Забайкальского края. Чита: Экспресс издательство, 2009. 224 с.
  5. 5. Официальный сайт Федерального дорожного агентства Министерства транспорта Российской Федерации. URL: https://rosavtodor.gov.ru/ (дата обращения: 15.04.2024).
  6. 6. Солнцев Н.А. Учение о ландшафте. Избранные труды. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2001. 382 с.
  7. 7. Специализированные массивы для климатических исследований. URL: http://aisori-m.meteo.ru/waisori/ (дата обращения: 07.04.2024).
QR
Translate

Indexing

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library